Trwała, partnerska relacja z lekarzem lub pielęgniarką może naprawdę wiele zmienić.
Twoje relacje z personelem medycznym stanowią jeden z najważniejszych aspektów kontrolowania choroby. Od tego, jak przebiega Wasza współpraca często zależy skuteczność terapii.1
Dlatego tak duże znaczenie mają dobre, bliskie relacje z osobami odpowiedzialnymi za Twoje leczenie, które dają Ci możliwość uczestniczenia w podejmowaniu decyzji i wyrażenia własnych preferencji co do planu leczenia.2
Bywa jednak, że pacjenci wychodzą z konsultacji lekarskich rozczarowani lub sfrustrowani decyzjami, które tam zapadły. Czy któraś z poniższych sytuacji wydaje Ci się znajoma?
- Masz wrażenie, że lekarz/pielęgniarka nie rozumie problemu, z jakim się borykasz;
- Wychodzisz z gabinetu bez odpowiedzi na swoje pytania lub wątpliwości;
- Nie odpowiada Ci schemat leczenia zalecony przez lekarza;
- Masz wrażenie, że nikt Cię nie słucha.
Pacjenci miewają takie odczucia częściej, niż można przypuszczać, przy czym źródłem niezadowolenia jest często brak odpowiedniej komunikacji między pacjentem a specjalistą odpowiedzialnym za jego leczenie.3
Warunkiem efektywnej współpracy z personelem medycznym jest jasna i otwarta dwustronna komunikacja: Ty dostarczasz informacji potrzebnych lekarzowi, żeby mógł udzielić Ci możliwie najcelniejszych porad i jak najlepiej monitorować postępy leczenia. W zamian otrzymujesz zrozumiałe informacje jak postępować i czego możesz się spodziewać w związku z terapią.
Poniżej przedstawiamy kilka porad, które pomogą Ci komunikować się z personelem medycznym w sposób możliwie najkorzystniejszy dla Ciebie i przebiegu leczenia:
- W trakcie wizyty kontrolnej postaw na otwartość i szczerość. Nie wstydź się szczegółowo opisywać swoich objawów i poruszać takich tematów jak wypróżnienia – dla lekarzy i pielęgniarek nie jest to nic szokującego;
- Jeśli czegoś nie rozumiesz, poproś o prostsze wytłumaczenie;
- Opisuj swoje objawy w możliwie jak najbardziej precyzyjny sposób, uwzględniając ich nasilenie i wszelkie zaobserwowane zmiany. Notując swoje objawy i ich wpływ na samopoczucie możesz zapewnić lekarzowi pełniejszy obraz sytuacji, niż polegając wyłącznie na swojej pamięci;
- Powiedz lekarzowi, jak się czujesz i jak choroba wpływa na Twoje życie i codzienne funkcjonowanie. Dlaczego warto to robić, wyjaśniamy w naszym artykule o korzyściach z monitorowania samopoczucia. Zapytaj lekarza, czy pomocne będą również jakiekolwiek inne informacje;
- Przed wizytą kontrolną zapisz sobie wszystkie pytania, żeby o żadnym nie zapomnieć. W trakcie wizyty kontrolnej notuj wszystkie pytania, jakie przyjdą Ci do głowy i kwestie, które chcesz dokładniej wyjaśnić – zapisuj też otrzymane odpowiedzi, żeby móc później się do nich odnieść. Upewnij się, że masz wszystko, co będzie Ci potrzebne podczas wizyty. Wykorzystaj do tego celu naszą listę kontrolną;
- Jeśli z jakichkolwiek powodów czujesz się niepewnie lub potrzebujesz wsparcia, poproś żeby podczas wizyty towarzyszył Ci ktoś z rodziny lub przyjaciół – lekarz czy pielęgniarka nie będą mieli nic przeciwko, a towarzysząca Ci osoba pomoże Ci zapamiętać wszystkie informacje;
- Nie ukrywaj przed lekarzem, jeśli masz jakiekolwiek obawy dotyczące leczenia, boisz się działań niepożądanych lub rozważasz przerwanie terapii i dlaczego. Weź pod uwagę, że złagodzenie objawów nie nastąpi natychmiast i musisz uzbroić się w cierpliwość.
Pamiętaj, że nawet jeśli lekarz świetnie zna się na leczeniu Twojej choroby, nie oznacza to wcale, że równie dobrze zna się na Tobie. Staraj się więc jak najdokładniej opisywać przebieg choroby w Twoim konkretnym przypadku. Lekarz z pewnością doceni Twoje wysiłki, gdyż dzięki nim będzie mógł Cię skuteczniej leczyć.
Przeczytaj też nasz artykuł poświęcony przygotowaniu się do wizyty i rozmowy z lekarzem lub pielęgniarką. Znajdziesz w nim przydatne porady, które pomogą Ci budować dobre relacje z personelem medycznym.
Piśmiennictwo:
1. Panés K, O’Connor M, Peyrin-Biroulet L, Irving P, Petersson J, Colombel JF. Improving quality of care in inflammatory bowel disease: what changes can be made today? J Crohns Colitis. 2014;8:919-926.
2. Whitney SN. A new model of medical decision: Exploring the limits of shared decision making. Med Decis Making. 2003;23:275-280.
3. Jørgensen LP, Bernkley T, Hovde Ø, i wsp. Patients’ perceptions of quality of care and follow-up in inflammatory bowel disease. Scand J Gastroenterol. 2016;51:434-441.